Ευχαριστώ από καρδιάς τον εξαιρετικό φίλο και σπουδαίο συγγραφέα Διονύση Λεϊμονή για την υπέροχη συνέντευξη. Ήταν πράγματι τιμή και χαρά να συνομιλήσουμε και να μοιραστούμε ιδέες που εμπνέουν και συγκινούν. Η αγάπη για τη λογοτεχνία έκαναν αυτή τη συζήτηση μοναδική!
1.Εκπαιδευτικός, εκπαιδευτής ενηλίκων, εξεταστής της ελληνικής γλώσσας, συγγραφέας. Ποιος από όλους αυτούς τους «ρόλους» μπορεί να επισκιάζει τους άλλους ή συνυπάρχουν αρμονικά;
Η ερώτηση που θέτεις είναι πολύ ενδιαφέρουσα και αγγίζει την πολυπλοκότητα των ρόλων που μπορεί να έχει κάποιος στον τομέα της εκπαίδευσης. Οι ρόλοι αυτοί έχουν τη δική τους δυναμική και δεν είναι απαραίτητα ανταγωνιστικοί. Αντίθετα, μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά και να ενισχύουν ο ένας τον άλλον. Η επιτυχία εξαρτάται από την ικανότητα του ατόμου να εναλλάσσεται μεταξύ αυτών των ρόλων και να προσαρμόζεται στις ανάγκες της εκπαίδευσης και των μαθητών/τριών του. Ο ρόλος του συγγραφέα θεωρώ ότι προσφέρει μια μοναδική προοπτική στην εκπαίδευση. Μέσω της γραφής, μπορώ να εμπνεύσω και να επηρεάσω τη διαδικασία μάθησης. Η δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού ή λογοτεχνίας μπορεί να ενισχύσει τη διδασκαλία και να προσφέρει νέες προσεγγίσεις. Έτσι, η εκπαίδευση γίνεται μια πλούσια και πολύπλευρη διαδικασία που προσφέρει αξία σε όλους τους συμμετέχοντες!
2.Κουβαλάμε τις αφηγήσεις και τις αναγνώσεις μας… Ποιος είναι το δικό σας «φορτίο»;
Το δικό μου φορτίο είναι η σύνθεση όλων αυτών των εμπειριών: οι ιστορίες που με διαμόρφωσαν, οι γνώσεις που απέκτησα και οι συναισθηματικές αποσκευές που κουβαλώ. Από την παιδική μου ηλικία, οι ιστορίες και τα παραμύθια με συντρόφευαν σε κάθε βήμα της ζωής μου. Αυτές οι ιστορίες, γεμάτες φαντασία και μαγεία, διαμόρφωσαν την αντίληψή μου για τον κόσμο και την τέχνη της αφήγησης. Κάθε βιβλίο που διάβασα ήταν ένα ταξίδι σε διαφορετικούς κόσμους, γεμάτους ήρωες και περιπέτειες που με ενέπνευσαν να δημιουργήσω τα δικά μου παραμύθια. Τα βιβλία δεν είναι απλώς κείμενα, αλλά πύλες σε νέους κόσμους που ενθαρρύνουν τα παιδιά να ονειρεύονται και να εξερευνούν. Αυτό το «φορτίο» της φαντασίας είναι κάτι που επιθυμώ να μεταδώσω μέσα από τις ιστορίες μου, προσπαθώντας να εμπνεύσω τη νέα γενιά να ανακαλύψει τη δική της φωνή και δημιουργικότητα. Ως φορτίο μπορεί να χαρακτηριστεί και η ευθύνη για συναισθηματική σύνδεση με τους αναγνώστες. Θέλω να πω ότι οι ιστορίες μου στοχεύουν να αγγίξουν καρδιές και να προκαλέσουν σκέψεις, επιτρέποντας στα παιδιά να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα τους και να κατανοήσουν καλύτερα τον εαυτό τους μέσα από τους ήρωες που διαβάζουν.
3.Πώς αυτό μεταπλάθεται, αξιοποιείται, εντοπίζεται στην τέχνη σας;
Με κάθε ιστορία που γράφω, προσπαθώ να δημιουργήσω συνδέσεις ανάμεσα στους ήρωες και τους αναγνώστες. Θέλω τα παιδιά να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους μέσα από τις περιπέτειες των ηρώων μου, να νιώσουν ότι η φαντασία μπορεί να γίνει πραγματικότητα και ότι οι αξίες της φιλίας, της αγάπης και της αλληλεγγύης είναι πάντα επίκαιρες.
Έτσι, μέσα από τις σελίδες των βιβλίων μου, ελπίζω να μεταφέρω όχι μόνο τις δικές μου αναμνήσεις αλλά και τη μαγεία της παιδικής ηλικίας σε όλους εκείνους που θα διαβάσουν τις ιστορίες μου. Κάθε ήρωας είναι ένα κομμάτι της ψυχής μου και μια γέφυρα προς τον κόσμο των παιδιών. Υπηρετώ τη δημόσια εκπαίδευση πάνω από 25 χρόνια. Αυτή η εμπειρία με βοηθάει να καταλάβω τι ακριβώς θέλουν τα παιδιά και ποιες ιστορίες τους αγγίζουν. Η αλληλεπίδραση με τους/τις μαθητές/τριες μου μού προσφέρει πολύτιμες γνώσεις για τις επιθυμίες και τις ανάγκες τους, κάτι που αποτυπώνεται στα βιβλία μου.
4.Και το γύρω περιβάλλον σας στενότερο ή ευρύτερο; Ποιο ρόλο έπαιξε ή διαδραματίζει;
Τα βιβλία και η γραφή είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου. Με εμπλουτίζουν, με εμπνέουν και με ενώνουν με άλλους ανθρώπους. Είναι η καρδιά της καθημερινότητάς μου και η πηγή της δημιουργικότητάς μου. Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς αυτά. Η γραφή είναι εξίσου σημαντική για μένα. Είναι ο τρόπος μου να εκφράζω τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου, να καταγράφω τις εμπειρίες μου και να δημιουργώ ιστορίες που μπορεί να αγγίξουν άλλους. Κάθε λέξη που γράφω είναι μια ευκαιρία να μοιραστώ τον κόσμο μου με τους άλλους.
Σαφώς και το οικογενειακό μου περιβάλλον, οι φίλοι και η εκπαιδευτική κοινότητα μπορούν να μου προσφέρουν υποστήριξη και κριτική, επηρεάζοντας άμεσα τη δημιουργική μου διαδικασία. Ως δάσκαλος αλληλεπιδρώ καθημερινά με τους μαθητές μου, προσπαθώντας να καλλιεργήσω την αγάπη για την ανάγνωση και τη λογοτεχνία. Η φιλαναγνωσία είναι θεμελιώδης για την ανάπτυξη των παιδιών, καθώς τα βιβλία προσφέρουν ευκαιρίες για συναισθηματική και ηθική ανάπτυξη, ενισχύοντας τις αξίες της ενσυναίσθησης και της αποδοχής. Οι προσωπικές εμπειρίες, όπως οι προκλήσεις της καθημερινότητας ή οι σημαντικές στιγμές στη ζωή, συχνά γίνονται πηγή έμπνευσης για τη συγγραφή.
5.Αγαπημένο άκουσμα(ιστορία- τραγούδι-φράση)
Το “Skyfall” της Adele είναι ένα δυνατό τραγούδι που μου προκαλεί έντονα συναισθήματα. Η μπαλάντα αυτή αποπνέει μια αίσθηση δύναμης και ενότητας μπροστά στις δυσκολίες. Η μελωδία και οι στίχοι δημιουργούν μια ατμόσφαιρα έντασης και προσμονής, σαν να βρισκόμαστε στα πρόθυρα μιας μεγάλης πρόκλησης. Το τραγούδι μεταφέρει ένα μήνυμα αντοχής και αποφασιστικότητας. Παρά τις αντιξοότητες και την αίσθηση ότι ο κόσμος καταρρέει, υπάρχει η υπόσχεση να σταθούμε όρθιοι και να αντιμετωπίσουμε τα πάντα μαζί.
Μια αγαπημένη φράση που ενσωματώνει σοφία και έμπνευση είναι:
«Η ζωή είναι 10% αυτό που σου συμβαίνει και 90% πώς αντιδράς σε αυτό.»
Αυτή η φράση μας υπενθυμίζει τη σημασία της στάσης μας απέναντι στις προκλήσεις και τις καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε.
6.Αγαπημένη εικόνα;
Μια αγαπημένη εικόνα είναι αυτή του δασκάλου που καθοδηγεί τους/τις μαθητές/τριες του μέσα από δραστηριότητες μάθησης, χρησιμοποιώντας δημιουργικές μεθόδους και παιχνίδια. Αυτή η εικόνα είναι για μένα σημαντική, γιατί ακριβώς δείχνει τη σημασία της αλληλεπίδρασης και της συμμετοχής των μαθητών/τριών στη διαδικασία μάθησης, κάνοντάς τους να νιώθουν άνετα και ενθουσιασμένα για το σχολείο
7.Αν δεν αναπνέατε με οξυγόνο , τι θα σας έδινε ζωή;
Σκέψου έναν μαγικό κόσμο όπου οι άνθρωποι αναπνέουν με χρώματα ή με ήχους. Κάθε χρώμα θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει μια διαφορετική αίσθηση ή συναίσθημα. Όταν γεμίζουμε τους εαυτούς μας με αυτά τα χρώματα, αποκτούμε ζωή!
8.Αν έπρεπε να στερηθείτε κάτι που αγαπάτε πολύ τι θα ήταν αυτό;
Αν έπρεπε να στερηθώ κάτι που αγαπάω πολύ, θα ήταν σίγουρα μια δύσκολη απόφαση. Ωστόσο, θα έλεγα ότι θα προτιμούσα να στερηθώ κάτι προσωπικό, όπως λίγο από τον ελεύθερο χρόνο μου για ψυχαγωγία, παρά να στερήσω από τα παιδιά τη δυνατότητα να διαβάσουν και να ανακαλύψουν τον κόσμο μέσα από τα βιβλία.
9.Αγαπημένο: ΄Ονομα;, Λουλούδι;, Γεύση; Μυρωδιά;
Το αγαπημένο μου όνομα είναι «Λαμπρινή». Είναι ένα όνομα που φωτίζει την καρδιά και φέρνει χαρά, όπως το πρώτο φως της ημέρας.
Το αγαπημένο μου λουλούδι είναι η «μαργαρίτα». Είναι απλή αλλά όμορφη και κάθε φορά που τη βλέπω, μου θυμίζει τις παιδικές μου αναμνήσεις στους αγρούς, τότε που παίζαμε και μαζεύαμε λουλούδια για το Πρωτομαγιάτικο στεφάνι.
Η αγαπημένη μου γεύση είναι η «σοκολάτα». Είναι γλυκιά και απολαυστική. Μια μπουκιά σοκολάτας μπορεί να μεταμορφώσει μια συνηθισμένη μέρα σε κάτι ξεχωριστό.
Η αγαπημένη μου μυρωδιά είναι αυτή του «φρεσκοψημένου ψωμιού». Κάθε φορά μυρίζει ζεστασιά και αγάπη, όπως το σπίτι όταν μαζευόμαστε όλοι μαζί γύρω από το οικογενειακό τραπέζι για να μοιραστούμε ιστορίες και γέλια.
10.Ενας κακός εφιάλτης;
Η απώλεια αγαπημένων προσώπων θεωρώ πως είναι ο χειρότερος εφιάλτης.
11.Ένας επόμενος στόχος στη ζωή σας, στην πορεία σας;
Ένας από τους κύριους στόχους μου είναι να συνεχίσω να γράφω νέα παιδικά βιβλία που θα εμπνέουν και θα ψυχαγωγούν τα παιδιά. Θέλω να εξερευνήσω νέα θέματα και χαρακτήρες που θα βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους, αλλά και να αναπτύξουν τη φαντασία τους.
Ένας άλλος στόχος είναι να συμμετάσχω σε σεμινάρια και εκπαιδευτικά προγράμματα για δασκάλους, προκειμένου να μοιραστώ τις γνώσεις μου σχετικά με την ανάγνωση και τη συγγραφή. Η εκπαίδευση των δασκάλων είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη των παιδιών και θα ήθελα να συμβάλλω σε αυτόν τον τομέα.
Επίσης, σκοπεύω να συνεργαστώ με σχολεία για την οργάνωση εκδηλώσεων ανάγνωσης και δημιουργικής γραφής. Αυτές οι δραστηριότητες όχι μόνο ενθαρρύνουν την αγάπη για τα βιβλία, αλλά και βοηθούν τα παιδιά να εκφραστούν δημιουργικά.
Τέλος, επιθυμώ να συμμετάσχω σε πρωτοβουλίες που προάγουν την αναγνωσιμότητα της παιδικής λογοτεχνίας, όπως φεστιβάλ βιβλίου ή εκστρατείες προώθησης της ανάγνωσης. Πιστεύω ότι η λογοτεχνία μπορεί να έχει θετική επίδραση στην ανάπτυξη των παιδιών.
+1 Σας δίνω πέντε λέξεις, σας παρακαλώ κάντε μου ένα μικροδιήγημα σε 43 ακριβώς λέξεις(θα προτιμούσα αυτοβιογραφικό): φωτιά, πέτρα, βουνό, νήμα και γυρισμός
Στην κορυφή του βουνού, η φωτιά έκαιγε τις αναμνήσεις μου. Κάτω από κάθε πέτρα κρυβόταν μια ιστορία της ζωής μου, ένα νήμα που με έδενε με το παρελθόν. Ο γυρισμός ήταν δύσκολος, αλλά ήξερα πως έπρεπε να επιστρέψω για να ξαναβρώ τον εαυτό μου.
Σας ευχαριστώ